Heb je voedingssupplementen nodig?

In de meeste boeken wordt er gesproken van een voedingssupplement  als "een voedingsmiddel dat gebruikt wordt als aanvulling op de dagelijkse voeding". Meestal is het een (sterk) geconcentreerde tablet of capsule met één of meerdere vitaminen, mineralen en/of aanvullende voedingsstoffen en vulmiddelen.

Voor de wet is een en ander niet geheel duidelijk; soms worden voedingssupplementen geplaatst bij voedingsmiddelen, soms bij de geneesmiddelen. De ene sporter zweert erbij, de andere weer niet. Maar heeft het gebruik van deze supplementen nu zin of geen zin?

Een voedingssupplement, baat het of schaadt het?

Over de werkzaamheid van voedingssupplementen is veel onduidelijkheid. Sommige producenten van deze supplementen claimen meer dan de werkelijke waarde. Het is zowieso raadzaam om bijvoorbeeld te overleggen met de huisarts voordat je in het wilde weg begint met het slikken van voedingssupplementen. Wil je iets aan je vitamine - en/of mineralenhuishouding gaan doen, is het vaak veel beter om eerst je voedingspatroon onder de loep te nemen. En daarnaast te kijken of je lichaam wel behoefte heeft aan een extra hoeveelheid van deze vitamines en mineralen. Belangrijke vragen die je jezelf moet stellen voordat je begint aan het slikken zijn

  • Is er op het gebied van basisvoeding geen winst meer te halen?
  • Wordt het supplement niet gebruikt uit ‘paniek’ na verminderde prestaties?
  • Is er wetenschappelijke onderbouwing van de werking van het te gebruiken supplement?
  • Is het supplement volledig dopingvrij en is er geen kans op vervuilde producten?

Behalve deze vragen is er natuurlijk de belangrijkste vraag, wat gebeurd er wanneer je een "overdosis" krijgt of neemt van een bepaalde vitamine. We nemen er een aantal voor je onder de loep.

Vitamine A
We hebben het allemaal wel eens tegen onze kinderen gezegd wanneer we wilden dat ze groenten gingen eten: heb je wel eens een konijn gezien met een bril op? Eet daarom je worteltjes of andere groente op. Vitamine A zit in veel groenten en fruit. Maar let op: wanneer je teveel vitamine A binnen krijgt, kan dit leiden tot leverbeschadiging. Speciaal gevaarlijk is een overdosis vitamine A voor zwangere vrouwen (misvormingen en miskramen).

Vitamine D
Wist je dat dit de enige vitamine is die het lichaam zelf kan aanmaken? Vitamine D is van belang voor je botten en tanden. Daarnaast wordt er ook gezegd dat het van invloed is op je gemoedsgesteldheid in de winter. Teveel vitamine D kan zorgen voor nierfalen, verward raken en botpijn. Teveel vitamine D innemen is bijna niet mogelijk. Je moet dan denken aan een kind van 3 dat een hele pot van deze vitamine leeg eet ...

Vitamine E
Vitamine E is goed voor hart en bloedvaten. Dit is een bekende slogan van een margarinemerk. Vitamine E vind je in eieren, vlees en plantaardige olie. Het zal je niet verbazen dat een overdosis vitamine E problemen geeft met je bloedvaten; er kunnen ongewenste bloedingen optreden.

Vitamine K
Deze vitamine vind je in grote hoeveelheden in broccoli en spinazie. Een overdosis van deze vitamine krijg je wanneer je kisten vol van deze groente tot je neemt. En dat gebeurd in de dagelijkse praktijk niet zo vaak. Mocht je via voedingssupplementen toch teveel aan vitamine K binnenkrijgen, dan kan dit leiden tot bloedarmoede.

Waarom worden er dan toch voedingssupplementen gebruikt?

Topsporters die op het hoogste niveau presteren of willen presteren merken dat het zware trainen een wissel trekt op de, in het lichaam aanwezige, voorraad aan vitamines en mineralen. Denk hierbij eens aan marathonlopers, zwemmers en wielrijders. Bij deze sporters wordt het maag/darmstelsel toch al zwaar belast. Bij de wens om op dit niveau te presteren kan het raadzaam zijn de voorraad vitamines en mineralen aan te vullen middels voedingssupplementen. De belangrijkste supplementen die de voeding kunnen ondersteunen nemen we met je door.

Beta-analine
Dit is een aminozuur waardoor je minder snel last zou moeten krijgen van verzuring van je spieren. Het zou een betere prestatie op korte duur moeten leveren. Het heeft dus nagenoeg geen effect voor duursporters. Overigens is nog nergens overtuigend bewezen dat het werkt. 

Creatine
Creatine is een stofje dat je onder andere via vlees binnenkrijgt. Vooral krachtsporters gebruiken creatine. Het heeft een bewezen positief effect wanneer je explosief traint. Het versnelt oa je herstel. Degenen die er het meest baat bij hebben zijn de "net niet top getrainde sporters". Belangrijk is wel om te weten dat het lichaam meer water vasthoudt en dat je daardoor in gewicht aankomt.

Magnesium
Magnesium wordt door heel veel sporters gebruikt na de training om te voorkomen dat er kramp optreed. Er is een theorie, en eigenlijk weet niemand waar deze theorie vandaan komt, dat kramp wordt veroorzaakt door een tekort aan kalium, calcium of magnesium. Stoffen die je kwijt zou raken door overmatig zweten. Het mooie is dat er op internet onderzoeken te vinden zijn die zowel het ene als het andere standpunt verdedigen. Het ene onderzoek geeft aan dat magnesium kramp tegengaat en het andere onderzoek laat juist zien dat overmatig magnesium gebruik juist kramp veroorzaakt.

Tot slot

Voedingssupplementen gebruiken is een keuze die je zelf moet maken. Tips van onze kant zijn: 

  • kijk eerst eens of je het moet aanpassingen in je voedingsschema op kunt lossen
  • lukt dit niet, kijk dan goed wat je tekort komt
  • kies die supplementen die je gezondheid niet schaden

Copyright © 2009 - 2019 LDB Sales B.V.